onsdag 12 mars 2008

Recept Marinerad kyckling

Ikväll åt vi nått så enkelt men riktigt gott; Marinerad kyckling med Basmati ris och Bearnaise. Inga konstigheter men ibland är det det enkla som funkar bäst. Jag köpte en färsk ölands kyckling (Guldfågeln) som jag styckade upp i sex delar och placerade ut på en ugnssäker form.

Ingredienser för 4 portioner

1 kyckling ca 1,6 kg
Marinad:
1 dl kinesisk soja
4 msk honung
2 msk färskpressad citronsaft
1 vitlöksklyfta, hackad

Gör så här:

1. Dela kycklingen i 6 delar. Blanda soja, honung, citronsaft och hackad vitlök väl i en skål.
2. Lägg kycklingbitarna i en stor ugnssäker form. Pensla kycklingen med marinaden. Spara resten av marinaden. Krydda med Paprikapulver samt grillkrydda. Täck över med plastfolie och marinera i kylen i 30 min.
3. Sätt ugnen på 175 grader, skicka in kycklingen i ca 65 minuter. Efter halva tiden så kan du vända på bitarna och pensla på resten av marinaden. De sista 5 minutrarna vred jag om till grillen för att skinnet skulle få lite färg.
4. Låt kycklingen vila under alu-folie i formen ca 5 min, så förblir köttet saftigt och mört.

Inga kommentarer: